Bukan nak update pasal ulat beluncas yang bertukar jadi rama-rama cantik dan terbang bebas sambil menyanyi lagu Ella dengan suara rock-romantic oh tak bukan bukan.
Ini mahu cerita pasal rama-rama dalam perut yang buatkan seorang Scya rasa tak tenang resah gelisah tak tentu arah makan tak kenyang tidur tak lena mandi tak basah dan yang sewaktu dengannya.
*PUH PUH SESAK NAFAS*
ngeee~ what an intro ~~ (-__-')
Well guys, just came back from Senawang, my Along's house. I attended a job interview for librarian post on 28th Jan. Terujaaaa sebenarnya.
Sebab apa teruja? Sebab tak sangka nama masuk dalam shortlist, dan hanya ada 8 orang sahaja yang terpilih daripada 30 orang calon yang datang untuk ujian personaliti bulan lepas. To be honest, this is my first time interview for job offer. Sebelum ni kan cuma temuduga untuk Master so tak lah gelisah mana sebab itu untuk sambung belajar je. Tapi untuk kerja ni, OMG I don't know kenapa rasa nervous lain maciiaammm phew~
I didn't practice much actually, that's why lah nervous dia lain macam sikit. They phoned me a week earlier but I decided to attend the IV on last minute decision. Jadi, memang kurang study pasal apa yang patut (sila ambil pengajaran hahaha).
The interview was done at UiTM Jengka and the panels were the top management of UiTM Pahang. Ada Rektor, Penolong Rektor, Timbalan Ketua Pustakawan and Timbalan Pendaftar (kalau tak silap).
It was a group interview, by the way. There were four of us in the room. And the topmost name on the list was me, I mean, ME !
Masuk bilik tu, dia suruh kami duduk. The chairman straightly asked us question, skipping self-introduction part. He asked about our job scope. Scya banyak bersaing dengan calon no 2 which was actually, my classmate.
I'm quite frustrated. Banyak sebenarnya yang Scya nak cakap tapi semua tu macam duduk dalam kepala degil nak keluar hish. Alhamdulillah, I still can answer the question well and gave some ideas, but it depends on the panels lah kan nak nilai macam mana. I hope they're interested with my explanation.
The funny part was, because of the nervousness, we stuttered. I mean, yes, all of us. But then when Tn, Haji asked in Malay, I took the chance to pumpumpum pampampam haa amekkkk. Puas hati.
The last question was about current issue, TPPA. I briefly explained my understanding about this agreement. Serba salah sebenarnya sebab tak tahu, for the sake of this interview, should I agree with TPPA or should I not? Jadi Scya jawab 'tak' dengan cara berlapik. Hahaha.
Then suddenly the Rector asked four of us, 'Be honest, do you really agree with TPPA?'
'OF COURSE NOT, SIR'.
And the IV finished after about half-an-hour. Deme pun cepat-cepat nak suruh kami keluar, nak tanya apa pun tak sempat. Kuchiwaaaaaaaaa sobs.
Andaikata ada rezeki dapat jawatan tu, I'll be sent to UiTM Pahang, Raub Campus. It is a new campus so I believe there'll be so much to do to build a new library.
I think I've performed well for this interview, and now it's time to pray.
Semoga dapat. Amin.
p/s: Saya rasa kebanyakan anda dan anda serta anda kurang pengetahuan apa sebenarnya pekerjaan sebagai PUSTAKAWAN, betul tak? Nak Scya cerita tak nanti ?





